mandag 9. mai 2011

Matsøtmispel

Sliter litt med å finne noe som kan skjule hullet jeg har fått i min Thujahekk. mot naboen. Selvfølgelig akkurat der de samler alt skot og skräp, som parafinfat, sementblander, ved o.sv. Ikke akkurat så pent å se på når vi sitter ute på terrassen for å kose oss.
Så når vi var på plantasjen sist, begynte vi se etter hekkplanter, og da kom jeg over noe artig: MATSØTMISPEL (Amelanchier alnifolia). Vi har fra før en Søtmispel (Amelanchier Canadensis) på baksiden av huset og den liker jeg så godt. Den har brosefargede blader når den springer ut og blir full av hvite blomster. OK, tenkte jeg, Matsøtmispelen var veldig lik, jeg kunne jo prøve den. Som sagt så gjort.
Når vi kom hjem søkte jeg på den på internett og fikk vite at den får frukter, som både ligner og smaker som blåbær. De er spiselige og brukes kommersielt både i Finland og Nord-Amerika. Så det var jo et ekstra pluss. Men.....den er jo så liten! Det kommer å ta år før den sammen med hekken kan dekke skrotet hos naboen, så jeg må nok finne på noe i mellomtiden. Hagesesongen har akkurat begynt, så jeg finner kanskje noe bra ila sommeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.