mandag 30. april 2012

Sol, sol og atter sol…..

Etter noen regnværstunge og grå dager kom så solen tilbake og vi har hatt en nydelig helg som jeg har tilbragt stort sett ute. Skulle egentlig bare plante ut noen småplanter, med endet opp med ryddearbeid isteden.
Først flyttet jeg Magnolia-planten som jeg kjøpte impulsivt for kr 20 i fjor høst og bare satte ned et sted.  Nå har den kommet på riktig plass tror jeg og takket meg med å komme med en enkelt blomst. Som vanlig sto det jo noe der fra før av, så da var det bare å begynne runddansen. Grave opp en plante, sette ned en annen og finne en ny plass til den andre. Etter det renset jeg et helt bed som så ut som om jeg hadde sådd crocus der. TUSENTALS!!!! Jeg måtte bare grave opp dem og kaste. De kvevde alle andre planter i beddet og jeg har jammen nok med crocus allikevel.
Dagen etter fikk jeg hjelp av Peder og fikk bort en gammel Thuja som begynte å bli brun og som sto i veien for mitt andre (nå store) Magnoliatre. Det ble veldig luftig og fint der nå. Etter det byttet vi ut en Thuja Brabant – den tok naboen – mot en Thuja Smaragd mot lekeplassen, så ble det likt. Og mye penere. Etter det var det en del rydding, så det eneste jeg fikk plantet var en liten nyinnkjøpt plante som heter Arabis blepharophylla ‘Spring Charm’. Syntes at den lyste opp og at blomstene var relativt store i forhold til planten. Slik ser den ut:
Image(6)[6] 'Pendulina Red' i april
Inne på planterommet blomstrer nå ampeltomaten ‘Pendulina Red’ og de andre vildtomatene har knopper og fikk større potter i går. Chiliene er vanskelige å holde bladlusene borte ifra, så nå måtte jeg bare ta til saksen og beskjære noen av dem for å få bort det verste. Men det gjør ikke så mye….de blir bare lubnere av det.

To stk pallekarmer har kommet på plass. Den ene skal jeg ha til barnkammer for potter med frøplanter som trenger ekstra tid på seg og for babyplanter som trenger å vokse til seg. Den andre er plassert oppe på fjellet, som ble renset og deretter ble pallekarmen fylt på med lecakuler i bunn og deretter god jord med kompost i. Skal ha i noe sand også for å få porøs og gjennomsleppelig jord. Hadde akkurat gjort den klar når jeg fikk plantepakke nr 2....en regnværsdag så klart, men da var det bare å få pakket opp dem og gå ut og plante dem i pallekarmen så lenge og så tar jeg det derfra etter hvert som jeg vet hvor jeg skal ha dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.