mandag 14. mai 2012

Så fikk jeg den endelig….min Soldanella

Rødt hjerte  Etter å ha prøvd å få tak i den i tre år nå, fikk jeg den i plantepakke nr 3 fra Dragelands Planteskole. ENDELIG!!! Og ikke bare 1, når jeg først bestilte og de ikke var så altfor dyre tok jeg liksågodt 6 stk. Dvs 3 Soldanella alpina og 3 Soldanella montana. Flotte planter var de alle sammen og gjett hva…… det var jammen knopper i alle 3 av montana. Trodde ikke mine øyne, men du veden som jeg gleder meg til å få se dem i blomst allerede i vår! I dag måtte jeg ut å fotografere den lille knoppen. Se her:
Soldanella montana - web
Ellers har vi holdt på å blåse bort her de siste par dagene. Stiv kuling med vind fra nord. Men i dag måtte jeg som sagt ut å ta noen bilder….for selv om det har vært både kaldt og surt skjer det masse i hagen nå. Her et lite knippe bilder fra i dag:
Anemonella thalictroides 'cameo' - web (2)
Anemonella thalictroides ‘cameo’
Clematis 'Rose O'Grady' - web
Clematis ‘Rose O’Grady’
Corydalis flexuosa purple leaf - web
Corydalis flexuosa purple leaf
Glaucidium palmatum 'alba' - web
Glaucidium palmatum ‘alba’
 Iris lacustris - web
Iris lacutris
 Malus 'Royalty' - web
Malus ‘Royalty’

Rhodrodendron White Cunningham's - web
Rhodrodendron White Cunningham’s
  Jeffersonia Dubia år 2 - web
Jeffersonia Dubia etter 2 overvintinger…men ingen blomst

Trillium grandiflorum (2) - web
Trillium grandiflorum
Tenk, nå har Anemonellan blomstret siden 11. april og det er fortsatt mange knopper. Den har virkelig vokst også siden de første små, små røde bladene kom opp.
Den hvite Lunddockan jeg kjøpte av Anne Marie kommer også fint nå….enda en erøvring som jeg har fått kjempe for å få tak i. Jeg sådde faktisk noen selv, men ifølge Anne Marie er den blå fargen så dominerende at man allikevel ikke vet helt sikkert om de blir hvite før de blomstrer. Jefferson Dubia har også vokst godt siden ifjor, men kommer ikke med blomster i år heller dessverre. Er helt syk etter å få se den i blomst.
Og så viste mitt prydepletre endelig fargen på blomstene. De er flotte!
Nå har jeg kun en bestilling i vente……men den er spennende som bare fy! Det er den fra Bjørnar. La inn bestilling 11. mai, samme kveld som han slepte listen sin. Men spørs om de sender ut denne uken siden det er 17. mai på torsdag. Vel, vel….den som venter på noe godt……..

2 kommentarer:

  1. Mye spennende du har i hagen, og mye som er helt ukjent for meg. Hmmm får google litt så kanskje jeg får en ny dille :-))

    SvarSlett
  2. Hei New Dawn! Så hyggelig at du fant min blogg og at du liker mine planter. Ja, ja....er det ikke alltid noe nytt vi hagegale finner :-))

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.