søndag 10. juni 2012

Nå tror jeg endelig jeg har skjønnt det…..

Jeg ser av planter jeg kjøper eller bytter meg til at det blir mer og mer woodlandplanter, jeg simpelten elsker dem og var vel ikke klar over at så mange faktisk er woodlandplanter. Det betyr at jeg må legge forholdene til rette for at akkurat den type planter skal trives hos meg.
Ikke helt enkelt ettersom jeg måtte ta 3-4 store trær for et par år siden. Det endret solforholdene dramatisk i hagen min. Og selv om jeg har gått til innkjøp av nye trær og busker, drøyer det en stund til de vil bli så store at de gir tilstrekkelig skygge for at woodlandsplantene skal trives….. og likevel….Trilliumen som i år har stått mest i sol, har blomstret og spred seg som aldri før. I alle fall jobber jeg med saken og har vel et par steder som jeg kan tenke meg å jobbe videre på, f.eks. disse
juni 2012 012 - web
Dette er mot nord, med morgen- og kveldssol.
juni 2012 008 - web
Utsnitt fra det samme beddet

juni 2012 006 - web

Dette er mot nordvest, men har skygge mesteparten av dagen.

juni 2012 027 - web
Samme bed på litt lenger avstand.

Noen planter er allerede på plass, men de har jo allerede blomstret ferdig når vi skiver juni måned.
Ellers har jeg vel nå fått plantet ut så godt som alle mine frøplanter. På tirsdag eller onsdag kommer den siste plantepakken for i vår. Det blir så mye lettere når de kommer på plassi beddene….at de siden blir flyttet på et par tre ganger hører med Smilefjes
De siste par dagene har det kommet noen regnbyger av og til så det har ikke blitt så mye gjort ute. Men regnet trengte vi nå så det var egentlig deilig å slippe å begynne å dra ut hageslangen. Nå håper jeg bare på bra vær – uten noen kraftige regnbyger – slik at peonene som begynner å komme nå ikke blir slått i bakken. De er jo så vakre. Her er noen av plantene som har kommet de siste dagene:
juni 2012 019 - web
Meconopsis betonicifolia
juni 2012 010 - web
Peon ‘White Innocence’
Raspberry Rose 7.6.12 - web

Peon ‘Raspberry Rose’

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.