onsdag 18. januar 2012

Hjelp! Her er det fristelser overalt.

Har jo nesten ikke hatt tid til å blogge. Har sådd, lest om betingelser for de forskjellige slagene og sett spirer komme opp. Du verden så deilig. Var så glad da jeg oppdaget at Anemone multifida spiret inne i kjøkkenskapet i en plastpose med fuktig vermuculite. Tre planter ble det. Og det er jeg kjempefornøyd med. I tillegg har jeg en potte som står ute, så det kan faktisk bli flere.
Ellers har Blodbegeren allerede spirer og også Phyteuma, begge slagene samt Zigadensus nuttallii.
De fleste andre må jeg nok vente på til våren kommer og takk og lov for det. Jeg hadde ikke hatt plass til dem inne. To av de frøene jeg fikk av Magnar skal jeg så i februar. De spirer inne og ganske raskt har jeg forstått.
Og så var det det å kunne holde seg i skinnet. Hadde bestemt meg for at i år skulle jeg ikke så noen chili. De var så dårlige ifjor pga den kalle og våte sommeren. Men så begynte det å klø i såfingrene igjen og i går sådde jeg 6 forskjellige chili-sorter: Golden Cayenne, Monkey Face, Czechoslovakian Black, Fishpepper, Ungarsk lang og Blue christmas. I tillegg tok jeg stiklinger av min overvintrede Peruwian purple. Den har klart seg godt på planterommet så langt.
Fristelser ja….. dette ble min bestilling hos Jürgen Peters etter mye eliminering og prioritering:

cyclame-hederifolium-hellrosacypripedium-fasciolatum-x-macranthos-sabine
hepatica-maxima-roseagentiana-occidentalis-albahepatica-maxima-saat_2hepatica-maxima-rosea-1
hepatica-nobilis-acuta-sunmarble-rosahepatica-nobilis-var-nobilis-rubra-plena-xx
primula-auricula-bob-lancashire-gesprimula-auricula-c-w-needham-lc-1saxifraga_cortusifolia-hybride-mugisinsaxifraga_cortusifolia-var-patitia
Skulle kunne ha bestilt mange, mange flere….HVIS jeg hadde vunnet i Lotto!!! Håper inderlig at han har dem også for nå har jeg allerede begynt å glede meg utrolig.

Tillegg 17.04.12:
Men den gang ei........vinteren i Tyskland var forferdelig i år og gjorde at 40% av Peters planter frøs bort. Så da ble importen kansellert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.