mandag 6. februar 2012

En hyggelig overraskelse

I dag var jeg, som alltid, en tur innom Hagegal. Må det for ikke å gå glipp av noe spennende. Gikk tilfeldig inn på en overskrift hvor det sto "Elefantunge". Og når jeg fulgte innleggene, fikk plantenavnet på latin og kunne google på bilder av den fikk jeg en skikkelig hyggelig overraskelse. Det var en plante som jeg har lett etter i flere år. Nå følte jeg at jeg endelig hadde kommet et skritt videre fordi jeg hadde navnet.
Så var da utfordringen å få tak i den! Begynte først å google, men ga snart opp. Så postet jeg et spørsmål på Hagegal og gjett hva????? JA!!! sveinv som har nettbutikken planteriket.no hadde den. Kunne nesten ikke tro det.  Etter så mange år fant jeg den og fikk t.o.m. bestilt den. Må ha en forkjærlighet for sørafrikanske planter. For den kom også derifra. Og jeg tror faktisk det var der  i Kirstenbosch botaniske hage jeg så den første gang. Planten - en ut og innplante hos oss, heter Haemanthus albiflos og ser slik ut:
Den kalles Paintbrush på engelsk og det kan man jo forstå. Em artig plante synes jeg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.