onsdag 4. april 2012

Tilbake til normalen

Så var “sommer” i mars brått avbrutt og vi er tilbake til normale temperaturer for årstiden. Vi er allikevel heldige her i sør, for her skinner solen, mens det snør i nord og i vest. Men temperaturerne er blitt betydelig lavere og om nettene er det minusgrader. I natt var det hele 5 minusgrader. For et par dager siden var det i tillegg en bitende kald nordanvind som gjorde at man skyndet seg inn igjen om man våget seg ut.
Leveransen fra Jürgen Peters gikk i vasken. De hadde hatt en forferdelig vinter og hadde mistet ca 40% av sine planter. De kunne heller ikke levere til rett tid, så da kansellerte vi liksågodt hele bestillingen. Leit for oss alle. Det var jo ordentlige lekkerbiskner vi hadde bestilt, men mest leit for Trine som hadde lagt ned en masse jobb for å få importen i havn.
I forgårs så jeg til min forskrekkelse av min fine lille Helleborus thibetanus lå langflat og helt slakk på bakken. Tenkte at “det var den skjønheten som sa takk for seg”. Men etter å ha drøftet det på HagEgal ble jeg trøstet med at den gjør det iblant når det blir fot kaldt og at den vil reise seg igjen når det blir litt varmere. Jeg kunne hjelpe den over kjøldperioden ved å legge over en fiberduk.  Du verden så glad jeg blev!!!
Ellers ser det ikke ut som om noen av alle de perenna som har poppet opp og trodd at det var vår, har tatt noen skade. Alt er omtrent en måned tidligere ute enn i fjor. Et lite utvalg:
Anemonella 'cameo' 28.03.12
Her kan man tydelig se knoppene Smilefjes
Clematis 'EarlySensation'
Dette er clematisen ‘Early sensation’ Den er ikke vinterherdig, men blomstrer nå i planterommet
Ferskentreet blomstrer
Ferskentreet er godt igang å blomstre. Håper ikke insektene forsvinner nå i kulden.
H. nobilis Pink form
Jeg fant, jeg fant…. den lille H. nobilis Pink form og t.o.m. en liten frøplante i singelen!!!
Jeffersonia dubia 28.03.12

Jeffersonia ‘Dubia’ spirer ca 1 måned før ifjor. Håper jeg får se en liten blomst i år………
Magnolia 'Stellata' 28.03.12
Så vakker, så vakker….Magnolia Stellata
mars måned 023
Primula denticulata ‘alba’ alltid en av de første
Omphalodes verna 'Alba'
Omphalodes verna ’alba’ I blomst hos meg for første gangen
Sanguina canadensis
Sanguina canadensis
Omphalodes verna
Omphalodes verna (den himmelsblå)


Tulipa humulis violacea - black base
Den vakre Tulipa humulis violacea – black base
Vårkurv ved trappan
Vårkurv ved trappa
Jeg går fremdeles og ser etter Epimedium leptorrhizum som jeg kjøpte av Anne Marie i Staudeklubben. Alle de andre sortene har kommet opp, men den viser ikke noe tegn til liv. Og faktisk heller ikke Glaudicium palmatum ‘album’. Derimot kommer den lille anemonellan ‘cameo’ fint. Skal bli spennende å se den i blomst. En som også titter opp nå av de nyeplantede er Trillium pusillum, men bare to av de tre jeg plantet foreløpig. Fritellaria yuminensis kom fint og veldig tidlig, litt for tidlig for den første ser det ut som, for den stoppet opp og kom aldrig lengre. Men to av dem har knopper nå og jeg gleder meg til å se den i virkeligheten. Andre ting på gladlisten:Meconopsis x beamishii (den gule) kommer og likeså Saruma henryi som jeg kjøpte fra Magnar. Derimot lyser Meconopsis  Delavayi ennå med sitt fravær. Håper inderlig at den kommer. Av frøsådden er jeg spesielt glad for at Ramonda myconi, Pulsatilla campanella, Phyteuma orbiculare og hemisphaericum, Anemone multifida og Papaver sendtheri har spirt. Mange andre står fortsatt i spirekassen ute. Fikk flytte den til nordsiden når det var som varmest, for da tørket de for fort opp på terrassen. Får se om jeg flytter dem tilbake nå når det er så kalt. Jorden på nordsiden er helt frossen.
En av Clematisene, texaxclematisen ‘Princewss Diana’ viser ikke tegn til liv, men alle de andre kommer det fine spirer på og de som skal klippes ned er nå klipte og stussede. Det ser også ut som om alle de 4 japanske lønnene har klart seg også de som står i dyp skygge. Kan fortsatt ikke tro at jeg kjøpte dem for 20 kr/stk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.