onsdag 1. mai 2013

Kom mai du skjønne milde…..

Vi kan jo alltids håpe. I dag skriver vi 1. mai. Ute er det sol og blå himmel. u tar på deg…tenker at nå skal jeg få gjort litt i hagen. Ha, ha, ha…..da får du bare tro om igjen. For ute blåser det en iskald vind, som går mellom marg og bein..

clip_image001

Natt til i går og delvis i går regnet det skikkelig godt. Vi trengte det. Og jeg så at planen ble grønn med en gang. Hadde gått ut på forhånd og kastet ut hønsegødsel. Perfekt timing! Ellers skjer det ikke stort i blomsterbeddene. Det er for kaldt. Noen små lysglimt er det tross alt innimellom. Jeg ser at Primula Schoncifolia har klart vinteren om enn den ser pusslete ut (som så mye annet). Men jeg ser tre lyseblå blomsterknopper! Herlig. Jeg ser også at to Jeffersonia Dubia-planter er på vei opp, hvorav den ene MED blomsterknopper. Det er første gang de blomstrer hos meg. Gleder meg otrolig til det. Også Anemonella thalictroides  ‘Oscar Soaf’ kommer, men kan ikke se snurten av ‘Cameo’ som blomstret så flott i fjor. Ser heller ikke ut som et par av mine fine blåveiser kommer. Men den på bildet nedenfor var en stor overraskelse og en stor glede. Det var en av dem som jeg kjøpte av Kalle-k i Danmark i fjor. Den heter H. ‘Konny Greenfield’. Og blomsten ble bare større og større….har aldri sett en å stor blåveis før.

Anemonella thalictroides 'Oscar Shoaf' 27.04.13 Crocus 'Tricolor' IMG_1252
H. 'Konny Greenfield' Jeffersonia Dubia 28.04.13 IMG_1263
IMG_1217 Iris reticulata IMG_1260
 

Ellers har jeg vært å hørt på foredrag av Finn Schjøll. Litt matnyttig og mye latter. Prate kan den karen og det er vel ikke alltid at han tenker så godt over det han sier Smilefjes

                           Finn Schjøll på Hageland

Nye planter har det også blitt, siden sist. En etterbestilling hos Garden Living; 2 stk Geum ‘Mai Tai’ og 1 stk Trollius ‘Alabaster’ . Geum har jeg ikke likt tidligere når den bare fantes i orange. Men nå har den kommet med en fylt ferskenfarget blomst som bare sa: TA MEG! Og i går var vi og hentet noen planter hos Trine i Stokke; 1 mini engletrompet (Iochroma australe), 1 Fuchsia 'Arborea' og noen iriser (Iris milesii):

Image Image Image
  Image  

På planterommet begynner det å bli riktig så fullt. Tomatene er store og chiliene vokser også bra. Og så er det jo alle de små frøplantene som må prikles og settes i egne potter. Men, spennende er det, så får det heller være litt trangt. Lewisian ‘Little Peach’ som jeg tok inn i planterommet i vinter ser utrolig flott ut nå med blomster og masse knopper. Pelargonene begynner å blomstre og til min store glede fant jeg en på FB som ville bytte en ‘Jackie Gauld’ mot en av mine ‘Älvdalen’ så da får jeg den endelig igjen. Bra med FB. Jeg har også fått en flekkhundetann (arvegods) av en FB-venn. Den var sååååååååååååååååååååå søt!

IMG_1166 IMG_1165 IMG_1164
Lewisia 'Little Peach' Hundetann fått av Liv Todem Trudie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.