tirsdag 16. august 2011

Åh, så deilig......

Fint vær noen dager og kunne dermed holde på ute i hagen. Fikk bl.a. gjort en skikkelig drittjobb. Grannen har en eføy som de har plantet på sin side av den lille fjellknatten som jeg er så stolt av. Nå var den på god vei å krype over halve knatten min. Og ikke bare fikk jeg noe som jeg ikke ville ha, den drepte også små planter på sin vei. Så igang med saksen. Min mann hjalp meg heldigvis for når vi var igang kom det tilsyne en ganske brei einer som vi ikke hadde sett så mye av. Den var blitt stygg og brun. Ergo, spadde vi opp den også og noe annet og fikk et nytt lite bedd i en sprekk hvor det faktisk var plass til ganske mye jord. Og dere vet hva det betyr: Plass til flere planter!!!!


Dagen etter friserte vi vår fura som også står på fjellknatten. Vi har bestemt at den ikke skal få vokse seg høyere enn at vi kan nå toppen. Vi klipper tilbake 3/4 av de nye skuddene hvert år (hele skuddet på toppen) men allikevel må den stusses litt for ikke å vokse sammen, men å være litt luft mellom de forskjellige nivåene. Jeg synes det er flott!


Ellers har jeg brukt tiden til å finne frem planter til byttemøtet imorgen og ikke minst å finne alle de latinske navnene som skal stå på merkepinner. Det er meldt litt regn imorgen, men håper inderlig at det gir seg til kvelden.

2 kommentarer:

  1. Den furua blir jo som en litt stor bonzai, flott er den :)

    Sånne krypende naboer er irriterende, du får se på det som å klippe en hekk, den eføyen må vel tas en par ganger i årer?

    SvarSlett
  2. Takk Anne! :) Liker selv at vi bestemte oss for å formklippe den og å holde den lav for noen år siden.

    Du har sikkert rett i at den eføyen skulle tas TO ganger i året. Dette var første gang i år, så da trenger jeg vel ikke si hvor mye den hadde vokst. Skal holde bedre orden på den fremover, det skal jeg love!

    Tenk om man hadde fått lov å være med å bestemme hva naboen planter helt inntil sin tomt (sukk). De har Lupiner også!!! :(

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.