onsdag 10. august 2011

Sommeren er på hell

Jovisst merkes det at sommeren går inn i siste fase. I dag var det bare 11 grader når jeg sto opp. MEN, det var oppholdsvær, så jeg kunne ta en økt i hagen. Har en del planter som dels skal flyttes fordi de står på feil sted og dels skal deles fordi de har blitt for store.
Iris sibirica Butter & Sugar

Jeg gikk ut med et mål for øyet....å få flyttet Sibiririsen Butter & Sugar.
Den er så vakker, men sto inneklemt og fikk hverken lys eller luft. Blomstringen i år var deretter. Altså satte jeg igang og skulle grave opp planten og fikk den første overraskelsen; den hadde blitt kjempestor i omgfang!!! Jeg fikk 6 nye planter!!! Men hvor i all verden skulle jeg plassere alle den i min lille hage. Byttemøte i Staudeklubben den 17. august ble redningen pluss naboen som ikke sa nei til en plante. De andre fikk jeg plassert på forskjellige steder, så får vi se hvor den trives best.

Med samme jeg var i akkurat det beddet så jeg at en Nepetaplante, Nepeta subsessilis hadde spredd seg noe helt forferdelig. Det pluss at vassarv og en type kløverugress også herjet vilt lengst inn i beddet, fikk meg å ta fatt i spaden og gravd opp og gravd opp og lyket bort. Fytti rakkeren hvilke røtter Nepetan hadde. Men litt fikk stå igjen fordi den er så skjønn sammen med min rosa rose. HALVE BEDDET ER NÅ PENT. Deilig! Imorgen er det en gulhvit hjelm som står for tur. Den er om mulig enda større. Lurer på hvor mange planter jeg får av den. Tur at vi har byttemøte om en uke! Og så blir får jeg forhåpentlig tatt og ryddet resten av beddet. Det er i alle fall planen. Men det er jo ikke alltid allting går som planlagt så vi får vel se.....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.